De aannemingsovereenkomst

Voorwaarden voor een contract kunnen opgenomen worden in een bestek. De definitie van bestek is volgens de UAV ‘de beschrijving van het werk, de daarbij behorende tekeningen, de voor het werk geldende voorwaarden, de nota van inlichtingen en het proces-verbaal van aanwijzing’. In het bestek is dus aangegeven onder welke voorwaarden dit werk aangenomen wordt. Toch blijkt in de praktijk dikwijls dat de aannemingsovereenkomst ook nog voorzien wordt van diverse voorwaarden.

In het bestek (par. 2 lid 4 van de UAV) wordt een rangvolgorde aangegeven indien onderdelen van het bestek onderling strijdig zijn. De aannemingsovereenkomst is geen onderdeel van het bestek. Dus wordt vaak opgenomen dat de aannemingsovereenkomst boven het bestek gaat. Men stelt dus voorwaarden op om vervolgens andere voorwaarden voorrang te geven. De aannemingsovereenkomst is ook niet bekend op het moment van de aanbesteding. Er worden dus nieuwe voorwaarden opgelegd terwijl er met andere voorwaarden is gerekend. De aannemingsovereenkomst is over het algemeen ook niet op het werk te vinden. Kortom: als u voorwaarden wilt opnemen doet u dit dan in het bestek en niet in de aannemingsovereenkomst.

Wat neemt u dan wel op in uw aannemingsovereenkomst. In ieder geval een korte omschrijving van het werk, de partijen die met elkaar de overeenkomst aangaan, de aanneemsom, de verwijzing naar het bestekboek, de verwijzing naar de nota van inlichtingen en de verwijzing naar het proces verbaal van aanwijzing, de overeengekomen verrekenprijzen en ten slotte de ondertekening. Niet veel meer dan 1 à 2 a4-tjes dus.

Neem alle belangrijke documenten op als bijlagen bij het bestekboek. Onder het bestekboek wordt verstaan de omschrijving van het werk en de voor het werk geldende voorwaarden (zie BNB richtlijn 01 op de site van de Bond van Nederlandse Bestekdeskundigen). Hierin worden alle invullingen gedaan die vanuit de UAV benodigd zijn, de technische specificaties benoemd en algemene relevante informatie voor dat specifieke project opgenomen. Zorg dat alle bijlagen netjes zijn genoemd in het bestekboek. Met het benoemen van het bestekboek in de aannemingsovereenkomst is bijna alles in een keer opgenomen in het contract.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s